VERSLAG

2016

Het cursusjaar van 2016 begint met 4 deelnemers! We hebben een goed gevuld rooster met veel afwisseling in de disciplines. Er wordt geschilderd, genaaid, getekend en er is zelfs digitale tekenles.

Laatste les voor de zomerstop

Gisteren een bijzondere lesmiddag gehad. J. was er dit keer ook weer bij. Het klikt goed met haar en de anderen. We hebben met ons vijven aan de grote tafel gezeten om ansichtkaarten van dieren uit te zoeken. Er werd heel wat over en weer gebabbeld. Dat was leuk om te merken. M. heeft nieuwe dieren toegevoegd aan zijn landschap en hij hielp uit eigen beweging P. met haar tekening. J. en P. kletsten over en weer over o.a. gezond eten, rekenen en met geld omgaan. En ook Cato bleef langer dan gewoonlijk aan tafel en genoot merkbaar van het samenzijn. Ze pakte vaker dan voorheen haar tekenen uit zichzelf(!) weer op, waarschijnlijk omdat de anderen ook geconcentreerd bezig waren met tekenen. Met af en toe een aanmoediging heeft Cato haar tekening van de eekhoorn in het blad af kunnen ronden. P. is precies en wil 'het goed doen'; zij ziet dan ook vooral wanneer iets niet klopt in haar tekening en raakt dan teleurgesteld. Ze mist nog het zelfvertrouwen en de vrijheid om 'haar eigen werk' te maken. Daar gaan we volgend seizoen aan werken. Ze heeft gisteren overigens een goede tekening gemaakt van een dalmatiĆ«r. P. kon zich heel wat beter concentreren toen ik haar telefoon even had 'ingepikt'. Dat vond ze overigens prima. J. is heel vrij in haar tekenen. Ze voelt zich volgens mij op haar gemak bij ons: Ik denk dat ze het naar haar zin heeft op Acato. Het bezig zijn met een soort van gezamenlijk iets werkt stimulerend op alle leerlingen. Volgend jaar weer een nieuw thema. Want voor mij was dit de laatste les voor de zomervakantie. Ik wens iedereen een heel fijne vakantie toe en tot in het najaar! groeten, Michel.

2015

Vanmorgen (maandagochtend) met Cato naar de expositie in Las Palmas geweest. Met enigszins tegenzin van Cato's kant. Niet gek als je bedenkt dat dat op een dag moest wanneer ze eigenlijk vrij is. Het was een niet al te grote tentoonstelling met dieren uit de natuur die giftig zijn. Cato racete in eerste instantie door de expositie heen. Op haar tenen. Daarna hebben we op het gemak alles nog eens teruggekeken. We kregen bij een paar gedeelten uitleg van een van de medewerkers. Dat was leuk. Toch overheerste bij Cato het ongeduld. Door zelf in te zoomen op tekst en uitleg bij de foto's en de dieren in de kleine terrariums en Cato daarop te attenderen, merkte ik dat Cato af en toe ook de rust vond om goed te kijken. Ik ben benieuwd wat ervan bij haar blijft hangen. Donderdag gaan we er mee aan het werk. Ze heeft er een boek gekocht: Zelf uitgekozen: Een boek over vlinders!

2014:

Als gesproken taal niet vanzelfsprekend is wordt communiceren een ingewikkelde toestand. Met handen en voeten, letterlijk. Soms kunnen plaatjes helpen. Maar niet alles is met een plaatje uit te leggen. Bijvoorbeeld aan het begin van de les moet soms het nodige worden uitgelegd, -wat ga je maken, hoe ga je het maken, waarmee ga je het maken-, maar dit veroorzaakt vaak al zoveel stress dat de les zelf heel moeizaam van start gaat. Een oplossing die we nu aan het verkennen zijn is de volgende: de leerkracht maakt thuis van te voren een kort filmpje waarop hij uitlegt wat hij de volgende les wil gaan doen. Hij kan het materiaal vast laten zien. De leerling kan dan thuis rustig het filmpje bekijken en tot zich door laten dringen. De volgende dag begint zij dan rustiger aan de les.

Nog even een update van vorige week vrijdag. Was weer een fijne samenwerking. In het werken met gipsverband heeft Cato nu echt de techniek te pakken en wat belangrijk is in het werkproces. Ze houdt de werkplek droog zodat het verband niet nat wordt. De stukjes gipsverband die ze afknipt zijn relevant voor wat ze wil toepassen. Ik vind het echt knap dat zij zich iets nieuws eigen heeft gemaakt en er plezier aan beleeft. Voorheen was ik het die qua materiaal gebruik etc steeds alert moest zijn nu heeft Cato dat in control. Bij aanvang de materialen pakken die we nodig hebben vindt ze nog lastig.

De witte verf bleek bedorven waardoor we het plan niet verder konden uitvoeren. Vond het bijzonder dat Cato het echt volwassen oppakte en besloot om verf uit haar atelier thuis mee te nemen. Daarna hebben we serieus overlegd hoe verder te gaan met het volgende beeld. Cato heeft voor klei gekozen voordat we in gipsbeton gaan werken. Neem morgen wel gipsbeton mee zodat ze het materiaal kan verkennen want natuurlijk is ze huiverig voor iets dat ze nog niet kent. Ik herken in de verhalen van iedereen wel hoe wisselend het kan zijn maar zelf vind ik het mooiste dat we het contact altijd weer kunnen behouden en dat m.i. Cato vertrouwen heeft in ons en de toekomst (mag op bezoek komen in NY!) Ze is een stuk naar volwassenheid gegroeid.

Cato was opgetogen vandaag. De tekening waar ze vorige week de hele tijd mee zat te dralen was nu in no time klaar. Ik heb haar rustig laten werken. Vooraf wel eerst gezegd wat de bedoeling is van deze les; het eerste plaatje afmaken en het tweede plaatje moet ook af komen vandaag. Tot mijn verbazing heeft ze ook het derde en laatste plaatje getekend. Vorige week begonnen met een foto uit de krant natekenen; het werd een nadenkende man. Daarna twee zelf in te vullen plaatjes waar de man aan denkt. Cato wilde graag een konijn tekenen. Dat paste mooi. Het derde plaatje meegeholpen voor de plot; het hok stond nog open.

Afgelopen dinsdag weer es met P. en Cato aan het kokkerellen gegaan, we zijn met het gerecht Moussaka aan de slag gegaan. Het is een gezellige activiteit geworden en uiteindelijk een resultaat met een wat mindere saus(beetje te dik en klonterig), maar de "moussaka" was erg lekker, althans naar mijn smaak. Bij het maken van de saus heb ik geprobeerd wat gevoel met het maken( voelen dat de saus dikker wordt enz. maar dat kwam niet over)

Stichting Bloemfleur | ACATO

ZIJ STEUNEN DIT INITIATIEF